2008年4月13日星期日

马来亚大学学生代表理事会主席献词

出处:Perutusan YDP MPMUM
作者:Afandy B. Sutrisno Tanjung
发表日期∶09-04-08
翻译:CC LIEW
Jangan kita leka sehingga musuh didalam selimut menikam kita. Jangan disebabkan kita Malaysia jatuh ke tangan yang tidak sepatutnya.
Perutusan YDP MPMUM

Dengan name ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Salam Aspirasi dan salam perpaduan buat semua warga kampus University Malaya, khasnya buat mahasiswa di uni perdana ini.

Setelah malaysia merdeka selama 50 tahun dan bertukar kepimpinan negara sebanyak 12 kali, kita dapat menyaksikan kuasa sebenar yang boleh dimainkan oleh rakyat. Rakyat mampu mencorakkan kepimpinan negara, berhad memilih siapa pemimpin, dan sebagainya. Seperti yang kita maklum, rakyat di Mlaysia terdiri daripada tiga kaum yang utama iaitu Melayu, Cina dan India. Dan dikalangan rakyat itu juga berdirinya satu golongan muda yang bergelar mahasiswa. Mahasiswa dikatakan debagai teraju utama yang akan membawa perubahan pada sesi kepimpinan negara kelak. Mahasiswa dilihat sebagai golongan yang berautoriti dalam menentukan halatuju sesuatu negara. Kampus adalah medan percubaan bagi mahasiswa sebelum mereka berada di alam realiti.

Justeru, saya selaku Yang Di Pertua Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) menyeru sahabat-sahabat mahasiswa University Malaya supaya kita sama-sama berusaha dan mempersiapkan diri dengan segala ilmu dan persiapan sebelum kita meneruskan perjuangan di medan yang sebenar. Saya meyeru ini terutama kepada semua mahasiswa Melayu. Hargai perjuangan nenek moyang kita dahulu yang bersusah payah memastikan Tanah Melayu bebas dari cengkaman warga asing. Janganlah kita menjadi golongan yang lupa asal usul sehinggakan kita akan ditandaskan oleh kaum-kaum yang lain. Mahasiswa harus buktikan bahawa kita layak dan terbaik sebagai pengganti kepimpinan negara akan datang. Ini dertepatan dengan tema MPMUM Progresif, Dinamik, Profesional. Tiada yang lebih utama dan selayaknya melainkan mahasiswa yang sentiasa peka dan maju ke hadapan. Saya juga menyeru kepada semua mahasiswa Melayu supaya kita bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang akan berlaku memandangkan kebangkitan rakyat hari ini adalah bermula dari kaum bukan Melayu. Jangan kita leka sehingga musuh didalam selimut menikam kita. Jangan disebabkan kita Malaysia jatuh ke tangan yang tidak sepatutnya.

Afandy B. Sutrisno Tanjung
Yang Di Pertua,
Majlis Perwakilan Mahasiswa,
Universiti Malaya,
sesi 07/08



与伟大的贡献者及伟大的怜悯者 - 阿拉之名:

诸位马大的同仁们,特别是同学们,但愿诸位学业进步和团结一致。

大马独立自今五十年,国家领导也替换了十二次,我们得以见证人民可以扮演的真正力量。人民可以设计出国家的领导层,也有权力选择随来领导,以此推类。我们知道,大马是由三大种族组成,他们是马来人,华人及印度人。在群众中,有一群年轻人,他们被称为大学生。大学生就像一把重要的枰尺,为国家未来的领导带来改变。大学生被视为决定国家发展进度的一群。大学校园是大学生走入现实社会之前的实验场。

因此,我身为马来亚大学学生代表理事会主席,促请马大的同学们,让我们一起努力,做好学识上的准备,在未进入社会的真正挑战前,做好准备。我尤其是呼吁马来大学生们,珍惜往昔祖先的为马来亚国土的艰难奋斗,确保了它不受外人的控制。我们不要忘本,让其他种族把我们当成废物。大学生应该证明我们是有能力和最好的未来国家领袖,这就和马来亚大学学生代表理事会的标语:“进步、冲劲、专业”接近了。大学生对事物的敏感和上进比什么都重要。我同时要呼吁马来大学生注意非马来人所带起的人民醒觉运动,做好准备面对未来的任何可能性。我们不要掉以轻心,让敌人钻到被窝里中伤我们。不要因为我们而让马来西亚掉入错误的人的手中。

主席,
阿芬迪 B 苏提利斯诺丹戎致
学生代表理事会,
马来亚大学,
07/08年届

没有评论: